Contact

Hoe begin ik met het opbouwen van een sterke employer branding strategie?

Wil jij dat talent staat te popelen om bij jouw bedrijf te werken én te blijven? Het antwoord ligt in een sterke employer branding strategie. Maar waar begin je? Het creëren van een sterke employer branding strategie begint met een duidelijk plan. Employer branding is dé sleutel tot het aantrekken van meer en betere sollicitanten, maar ook het behoud van de talenten die jouw bedrijf al bezit.

Het door mij ontwikkelde Employer Branding Canvas, dat bestaat uit 9 concrete stappen, biedt een praktisch framework om een sterk en aantrekkelijk employer brand te ontwikkelen. In deze blog neem ik je mee in de eerste stap van het canvas: Diensten.

Waarom een sterke employer branding strategie essentieel is voor jouw bedrijf

De eerste stap in jouw employer branding strategie is het beantwoorden van deze vraag: Wat doet mijn bedrijf en waarom is het leuk voor (toekomstige) medewerkers om hier werkinhoudelijk aan bij te dragen? Het gaat hier niet alleen om wat je aanbiedt aan je klanten, maar ook waarom (toekomstige) medewerkers trots zouden zijn om bij te dragen aan jouw missie.

Wat is het hogere doel van jouw bedrijf? Hoe sluit dit aan op de waarden van je ideale medewerkers? Door duidelijk te maken hoe collega’s met hun werk bijdragen aan jullie missie en bedrijfsdoelen, geef je meer betekenis aan hun dagelijkse taken. Dit creëert zingeving en het gevoel dat ze écht impact kunnen maken - iets wat voor veel mensen essentieel is bij het kiezen van een werkgever. Verbind je missie met hun werk en versterk daarmee je werkgeversmerk.

Praktische tip: Vraag je medewerkers welke onderdelen van jullie diensten en missie hen trots maken. Gebruik deze inzichten om je verhaal te verfijnen.

Verbind functies met je missie voor een sterk employer brand

Elke collega draagt vanuit zijn of haar functie bij aan je missie en bedrijfsdoelen. Laat zien hoe een specifieke functie helpt om deze ambities te realiseren, zodat potentiële medewerkers begrijpen welke impact ze kunnen maken.

Verwerk dit in een vacaturetekst door naast verantwoordelijkheden ook te omschrijven hoe de functie bijdraagt aan je missie en bedrijfsdoelen. Beschrijf op een werkenbij-website persoonlijke verhalen van medewerkers en hoe jullie als team samenwerken om de bedrijfsdoelen te bereiken. Laat via social media zien welke resultaten er worden geboekt door de inzet van medewerkers. Zo versterk je je arbeidsmarktcommunicatie en werf je sollicitanten die zich verbonden voelen met je organisatie en graag willen bijdragen aan je missie.

Laat medewerkers je werkgeversmerk versterken

Een sterke employer branding strategie gaat hand in hand met duidelijke en consistente arbeidsmarktcommunicatie. Zichtbaarheid alleen is niet voldoende; potentiële werknemers willen een aantrekkelijke boodschap horen die aansluit op hun verwachtingen en wensen. Een veelgemaakte fout is dat arbeidsmarktcommunicatie gericht is op de vaardigheden van de potentiële werknemer. Nog belangrijker is om te laten zien hoe de kandidaat binnen het team past en welke waarde hij of zij toevoegt aan de organisatie. 

Laat zien hoe je huidige medewerkers bijdragen aan de ambities van je organisatie. Zij zijn de ambassadeurs van je bedrijf en versterken actief je employer brand door hun betrokkenheid en prestaties. Deel positieve recensies of persoonlijke verhalen op je website en via social media om deze betrokkenheid zichtbaar te maken. Zo creëer je een authentiek beeld van je organisatie en bouw je aan een sterke employer branding strategie. Dit nodigt potentiële medewerkers uit om zich aan te sluiten en bij te dragen aan je missie.

Tip: Zorg dat jouw communicatie op alle kanalen dezelfde boodschap en uitstraling heeft, zodat jouw bedrijf herkenbaar en authentiek blijft. Gebruik verhalen van huidige medewerkers om dit verder te versterken.

Start met jouw employer branding

Samengevat: een sterke employer branding strategie begint met het inzichtelijk maken van jouw diensten en het unieke verhaal van jouw bedrijf. Combineer dit met duidelijke communicatie en draagvlak binnen je team om je werkgeversmerk te versterken. Benieuwd hoe je jouw employer branding strategie kunt versterken? Plan een vrijblijvende kennismaking en ontvang praktische tips en inspiratie!