Wat is het verschil tussen werving, recruitment, recruitment marketing en employer branding?
Wat is werving?
Laten we beginnen bij de basis; werving. Onder werving valt alles wat je doet om nieuwe medewerkers aan te trekken voor een openstaande functie binnen jouw bedrijf. Denk hierbij aan het plaatsen van een vacature op jobboards, zoals Indeed of Nationale vacaturebank, het delen van de vacature op social media of het direct benaderen van mensen via bijvoorbeeld LinkedIn. Werving is een oplossing op de korte termijn om goede sollicitanten aan te trekken op jouw vacatures. Deze aanpak is het meest geschikt wanneer je het moeilijk vindt om mensen te enthousiasmeren om bij jou te solliciteren.
Wat is recruitment?
Recruitment gaat naast werving ook over de selectie en het aannemen van kandidaten. Daardoor kun je recruitment zien als het hele proces wat komt kijken bij werving en selectie. Dit start bij het vinden kan sollicitanten, het screenen van kandidaten en het voeren van sollicitatiegesprekken, en loopt tot het onderhandelen over arbeidsvoorwaarden en het uiteindelijk aannemen van de juiste persoon. Deze aanpak is het meest geschikt wanneer je niet alleen sollicitanten wil werven, maar één iemand ook verantwoordelijk wil maken voor het selectieproces en het uiteindelijk aannemen van een nieuwe collega.
Wat is recruitment marketing?
Recruitment marketing is het inzetten van marketingstrategieën om nieuwe collega’s aan te trekken. Je kunt dit eigenlijk zijn als een soort marketingcampagne, maar dan gericht om potentiële medewerkers te overtuigen. Recruitment marketing gaat daardoor net een stapje verder dan traditionele werving, omdat je hierbij ook gericht gaat adverteren op bijvoorbeeld Instagram, Facebook en LinkedIn, of op jobboard als Indeed en de Nationale Vacaturebank. Ook worden er binnen recruitment marketing vaak ook andere berichten gedeeld van vacatures. Denk hierbij aan verhalen van collega’s over het werken bij jouw bedrijf. Het idee hiervan is dat je mensen gaat aantrekken die goed bij jouw bedrijfscultuur en -visie passen. Recruitment marketing wordt vaak ingezet in de uitvoering van een employer branding strategie. Deze aanpak is het meest geschikt wanneer je meer naamsbekendheid wil opbouwen en mensen enthousiast wil maken over het werken bij jouw bedrijf, niet alleen over een specifieke vacature.
Wat is employer branding?
Employer branding is een strategische lange termijn aanpak om jouw bedrijf aantrekkelijk te maken op de arbeidsmarkt. Het idee hierachter is dat wanneer je consistent meer naamsbekendheid opbouwt bij voor jouw interessante doelgroepen, meer mensen bij jou willen werken. Hierdoor kun je vacatures sneller en zonder hoge kosten invullen.
Employer branding start met het ontwikkelen van een duidelijk en onderscheidend 'employer brand'. Hierin leg je vast wat jou als werkgever uniek maakt, welke doelgroepen je wilt aantrekken, en op welke manier je hen kunt overtuigen om bij jouw organisatie te solliciteren. Dit noemen we ook wel je ‘werkgeversmerk’. Met een sterk werkgeversmerk heb je een duidelijk beeld van wie je bent als werkgever en waarom mensen voor jou zouden moeten kiezen. Vervolgens voer je gerichte acties uit om deze strategie tot leven te brengen, vaak in de vorm van recruitment marketing.
Het grote voordeel van employer branding is dat je continu zichtbaar bent voor de juiste mensen. Je bouwt niet alleen naamsbekendheid op, maar ook vertrouwen. Hierdoor zullen potentiële medewerkers sneller aan jouw bedrijf denken wanneer ze op zoek gaan naar een nieuwe uitdaging. Deze aanpak is vooral effectief voor bedrijven die willen groeien en hun team in de komende jaren willen uitbreiden met meerdere nieuwe collega’s.
Conclusie: wanneer kies je welke aanpak?
Wat kan Chantal van der Cingel voor jou betekenen?
Als strategisch adviseur en samenwerkingspartner ondersteunt Chantal van der Cingel werkgevers met en onzer eigen marketeers of HR team bij werving, recruitment marketing en employer branding. Alles wat we doen maken we meetbaar. Daardoor weet jij precies wat elke actie oplevert, kun je bewust bijsturen en jouw recruitmentbudget effectief inzetten. Wil je meer weten over de mogelijkheden? Laten we vrijblijvend kennismaken!