Employer branding strategie in samenwerking met Strevon
De samenwerking tussen Strevon en Chantal van der Cingel begon na de zomer van 2024 met een duidelijke vraagstelling: hoe willen wij ons positioneren als werkgever? Wie is onze doelgroep en hoe kunnen wij hen overtuigen? Samen gingen we aan de slag om een solide employer branding strategie en jaarplan te creëren waarmee Strevon gericht kan werken aan het laten groeien van het team.
Over Strevon
Strevon, gevestigd in Utrecht, helpt zij-instromers hun droom om in de techniek te werken werkelijkheid te maken door omscholingstrajecten en matches te maken met werkgevers in de installatietechniek. Hierdoor maken zij niet alleen een positieve impact op het leven van mensen, maar dragen ook bij aan het versterken van de technische sector; de fundering van onze samenleving als het gaat om (duurzame) levensbehoeftes zoals energie, water, licht en warmte.
De juiste partner zoeken
Voorafgaand aan de samenwerking met Chantal van der Cingel werkte Strevon al samen met verschillende uitzendbureaus en werving- en selectiebureaus om hun vacatures in te vullen. Ook werkten ze samen met twee recruitmentmarketing bedrijven die gerichte campagnes voerden, naast de dingen die ze zelf probeerden. Twee jaar geleden startten zij eerder een employer branding traject, maar bleek dat te theoretisch. Dit zorgde ervoor dat ze nu gericht zochten naar een partner die zowel strategisch als pragmatisch kon helpen bij hun werkgeversvraagstuk.
Meer dan werving of campagnes
Via een gezamenlijke connectie maakte Jurrian Sturm van Strevon kennis met Chantal van der Cingel. “We hadden ons vraagstuk letterlijk uitgeschreven: waar lopen we tegenaan en wat hebben we nodig? Tijdens een ondernemersweekend spraken we iemand die zei: ‘Eindelijk heb ik iemand gevonden die dit soort vraagstukken begrijpt. Geen recruiter of bureau dat alleen campagnes verkoopt, maar iemand die verder kijkt.’ Dat sprak ons meteen aan,” vertelt Jurrian.
Onderzoekende aanpak
De samenwerking begon met een interactieve workshop waarin we de interne doelgroepen van Strevon, zijn waardepropositie, en onderscheidend vermogen onder de loep namen. Om meer diepgang te krijgen, voerden we aanvullend interviews met collega’s en met kandidaten die tijdens de sollicitatieprocedure waren afgehaakt. In deze gesprekken gingen we in op persoonlijke achtergronden, invloedrijke personen in hun besluitvorming, doelen en motivatie, maar ook op pijnpunten en gevoelens. Daarnaast hebben we statistische doelgroeprapporten opgevraagd. Door deze aanpak kregen we een duidelijk beeld van de verschillende doelgroepen en hoe wij hen kunnen aanspreken en overtuigen.
Resultaat employer branding strategie
Het resultaat is een uitgebreid employer branding document waarin de positionering van Strevon als werkgever en de interne doelgroepen helder zijn vastgelegd. Dit document biedt een solide basis, met ruimte voor bijsturing naarmate het bedrijf groeit en zich verder ontwikkelt. Daarnaast is er een actieplan opgesteld met thema’s voor het komende jaar. “De samenwerking heeft ons weer doen realiseren dat om de taal van je doelgroep te spreken, je echt in gesprek moet gaan. Je communicatie moet afgestemd zijn op de doelgroep, anders ontstaat er een mismatch.”, aldus Jurrian.
Partner voor de lange termijn
Op basis van dit employer branding fundament zoekt Strevon in Chantal van der Cingel ook een partner in de uitvoering van het actieplan. Zowel in projectmanagement, het identificeren van kansen bij bijvoorbeeld scholen, als het schrijven van social media berichten rondom terugkerende thema’s. Een duurzame samenwerking voor de lange termijn.